Ik en mijn ikken

Ik en mijn ikken


IK EN MIJN IKKEN

Ken je dat… dat er verschillende delen in jou je vertellen wat je wel of juist niet moet doen?
Dat je van schaamte wel door de grond wilt zakken? Of wie in jou... bepaalt dat je elke week je huis schoon ‘moet’ maken (je pusher)? Dat je vindt van jezelf dat je best op de school van je kind kunt helpen (je pleaser)? …en vervolgens voel je je er vervelend over omdat wat je opgedragen hebt gekregen van jezelf, niet hebt gedaan:-(
Ik was laatst bezig in de tuin, komt mijn man langs lopen: ‘Hoi!’… ‘Hmm?? Wat is dit?’ dacht ik. ‘Ik groet jou even… met al jou ikken!’ Ik begreep direct wat hij bedoelde. Ik was boos en voerde in mijn hoofd een pittig gesprek, ik wilde alle kanten van mijn gelijk voor het voetlicht brengen. Ik voelde me niet erkend. Die erkenning was een deel van mij waar ik last van had. J
e wordt uitgedaagd om eens op een andere manier naar jezelf te kijken, en jezelf te beschouwen als een persoon die niet uit één maar uit een heleboel ikken bestaat. Je hebt gaandeweg de jaren verschillende kanten of delen in jezelf ontwikkeld die allemaal met andere ogen naar de wereld kijken bijvoorbeeld een perfectionist, een pleaser of een pusher. Ze houden er verschillende gewoonten op na en hebben andere gevoelens en gedachten. Het is leerzaam en leuk om zo naar jezelf te kijken, en het biedt een aantal voordelen. Zo krijg je inzicht in je eigen gedrag en waarom dat soms helemaal niet handig is. En je ontdekt hoe je je gedrag kunt ombuigen.

Voor mensen die zichzelf beter willen leren kennen… Lefgozers dus!

(foto jolandavandorst.nl)

lees verder

Verleden verwerken


JE BENT JE HELE LEVEN BEZIG JE VERLEDEN TE VERWERKEN…

Herken je dat? Je wordt geraakt door iets wat gezegd wordt, een gebaar of een uitdrukking op iemands gezicht. Je kunt het niet goed onder woorden brengen, maar het gevoel wat het je geeft zit er nog steeds. Iets wat in het verleden is gebeurd en wat je iedere keer als je het hoort of ziet pijn doet. Dat akelige gevoel wordt een ‘triggerpoint’ genoemd. Er is bijvoorbeeld altijd tegen je gezegd dat je maar niet moet gaan zingen…, of dat je dik bent… en als dat maar vaak genoeg gezegd wordt ga je het vanzelf geloven. Zo’n triggerpoint kan je belemmeren in de dingen die je doet, in je handelen op je werk en thuis. Het zorgt er ook voor dat je bepaalde dingen niet doet omdat jij zeker weet dat je dat niet kunt. Iedereen kan zeggen dat je een mooi figuur hebt… jij weet zeker dat dat niet zo is. En elke keer als het die kant op gaat in een gesprek of als er iets op de televisie is over dit onderwerp raakt het je en voel je je onzeker worden. Het goede bericht hiervan is: je kunt er iets aan doen! Die onzekerheid kun je te lijf gaan door dit keer bewust die pijn van toen te voelen, te begrijpen waarom je hier een triggerpoint hebt opgebouwd. Ik ondersteun je in het verwerken hiervan door er anders naar te kijken en door te voelen dat die pijn van toen onnodig is. Heel verhelderend en leuk is anders, maar het helpt je wel en is heel goed voor je.

Ik heb zelf in mijn opleiding mogen ervaren wat het met je doet. Je voelt je zoveel vrijer, rustiger, zelfverzekerder als je gewoon kunt zijn wie je echt bent. Zonder al die belemmerende gedachten. Je gaat ook beter slapen want als je de dingen verwerkt hebt waar je altijd over in hebt gezeten is je hoofd vrij voor andere dingen. Vanaf dan kun je weer je zelf ZIJN!

Voel de angst en doe het toch!

lees verder

Positief denken

Trek iets positiefs aan, dat past altijd!


ACTIVEER POSITIEVE TRIGGERS…

Soms kun je door een kleinigheid ineens overvallen worden door onzekerheid, een gevoel er niet bij te horen of de angst voor afwijzing. Dat komt doordat je hersenen bepaalde triggers hebben gecreëerd voor onaangename herinneringen. Een bepaalde setting of opmerking kan die trigger activeren. Deze trigger en hoe deze is ontstaan, kun je met behulp van een lifecoach neutraliseren én je kunt daarbij ook je eigen positieve triggers vermeerderen.

Tip: Haal je de momenten voor de geest waarbij iets goed ging. Bedenk hoe je je toen voelde, wat je over jezelf dacht, wat je op dat moment deed… Dan merk je dat je gaat ‘groeien’, je krijgt zelfvertrouwen. Deze positieve trigger zet zich vast in je hersenen. Door steeds bij de goede dingen van jezelf stil te staan versterk je een goed gevoel!

lees verder